برگزاری جشن سالانه روز فرهنگ سندی در کراچی مرکز ایالت سند

مردم سراسر ایالت سند، یکشنبه ٣ دسامبر ٢٠٢٣ مصادف با ١٢ آذرماه ١۴٠٢ روز فرهنگ سندی را گرامی داشته و با حضور در خیابان ها و راه انداختن کارناوال های شادی به جشن و پای کوبی پرداختند. روز فرهنگ سندی یک جشنواره فرهنگی محبوب ایالت سند است که همه ساله برای برجسته کردن فرهنگ غنی و چند صد ساله سند در تمامی روستاها و شهرهای این ایالت برگزار گردید. این روز هر سال در در روز یکشنبه اولین هفته ماه دسامبر در سراسر سند جشن گرفته می شود. در این روز سندی ها در لباس مخصوص سنتی خودشان با کلاه و شال به عنوان نماد فرهنگی سرزمین خودشان جشن می گیرند تا هویت صلح آمیز فرهنگ سندی را نشان دهند و توجه جهانیان را به میراث غنی و دیدنی خود جلب کنند

بسمه تعالی

برگزاری جشن سالانه «روز فرهنگ سندی» در کراچی مرکز ایالت سند

مردم سراسر ایالت سند، یکشنبه ٣ دسامبر ٢٠٢٣ مصادف با ١٢ آذرماه ١۴٠٢ روز فرهنگ سندی را گرامی داشته و با حضور در خیابان ها و راه انداختن کارناوال های شادی به جشن و پای کوبی پرداختند. روز فرهنگ سندی یک جشنواره فرهنگی محبوب ایالت سند است که همه ساله برای برجسته کردن فرهنگ غنی و چند صد ساله سند در تمامی روستاها و شهرهای این ایالت برگزار گردید. این روز هر سال در در روز یکشنبه اولین هفته ماه دسامبر در سراسر سند جشن گرفته می شود. در این روز سندی ها در لباس مخصوص سنتی خودشان با کلاه و شال به عنوان نماد فرهنگی سرزمین خودشان جشن می گیرند تا هویت صلح آمیز فرهنگ سندی را نشان دهند و توجه جهانیان را به میراث غنی و دیدنی خود جلب کنند.

برگزاری جشن سالانه روز فرهنگ سندی در کراچی مرکز ایالت سند

در این جشن مردم در تمام شهرهای بزرگ سند در خیابانها، باشگاه های مطبوعاتی و مکان های دیگر فرهنگی و اجتماعی جمع می شوند تا فعالیت های مختلف و متنوع فرهنگی را ترتیب دهند. مجالس ادبی (شعری)، ماخ کچهری (جمع شدن در مکانی و دایره نشستن و آتش روی چوب در مرکز)، کنسرت های موسیقی، سمینارها، برنامه های سخنرانی و آواز خوانی از آئین های مخصوص روز فرهنگی سند است.

در این روز زنان و مردان و جوانان کلاه و شال مخصوص سندی(زرشکی رنگ) را که به زبان محلی سندی اجرک می گویند به عنوان نماد صلح و محبت به یکدیگر هدیه می دهند. حتی کودکان و زنان با شال مخصوص سندی دیده می شوند تا ارادت و محبت عمیق قلبی خود به میهن و سرزمین خود را به جهانیان نشان دهند.

برگزاری جشن سالانه روز فرهنگ سندی در کراچی مرکز ایالت سند

خوانندگان معروف سندی در گردهمایی های بزرگ آهنگ های مخصوص موسیقی سنتی سندی را می خوانند و از این طریق پیام صلح و عشق سند را به تصویر می کشند. اجرای موسیقی هنرمندان، حضار و شرکت کنندگان را وادار به رقصیدن با آهنگ های سندی می کند. وزارت فرهنگ و گردشگری ایالت سند به مناسبت این جشن، برای برگزاری مراسم های متنوع در ادارات، مدارس، دانشکده ها، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف دولتی سند با فراهم نمودن کمک و همکاری خود نقش اساسی را ایفا می نماید.

برگزاری جشن سالانه روز فرهنگ سندی در کراچی مرکز ایالت سند

گفتنی است مشاهدات عینی مسئول خانه فرهنگ کراچی حاکی است درعصر یکشنبه سوم دسامبر 2023، خیابان های شهر کراچی مملو از جمعیتی بود که شال و کلاه و جلیقه و لباس سندی پوشیده و به شادی می پرداختند.

تهیه و تنظیم: روابط عمومی خانه فرهنگ کراچی-پاکستان

13/9/1402

کد خبر 17520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =